Jaarlijks maken tienduizenden Nederlanders de stap om te emigreren. Heeft u eenmaal de keuze gemaakt om te verhuizen naar het buitenland, dan volgt er een periode waarin er een hoop geregeld zal moeten worden. Wat u zeker niet moet vergeten leest u in deze emigratie checklist.

Een verhuizing naar het buitenland komt met een hoop geregel. Wat u allemaal moet moet doen voordat u Nederland kunt verlaten, hangt af van het land waar u naartoe vertrekt. Denkt u zeker aan belastingen, uw zorgverzekering, diploma’s en bijvoorbeeld beroepserkenning, maar ook aan pensioen of uitkering. Het is mogelijk dat de buitenlandse instanties vragen om bepaalde documenten. Deze documenten moet u daarom voor uw vertrek laten legaliseren, een ander woord voor rechtsgeldig maken.

 

Belangrijk om regelen bij emigratie

 

Vraag informatie bij de ambassade en het consulaat

De ambassades en consulaten van het land waarnaar u verhuist kunnen u vertellen wat u allemaal moet regelen om de emigratie soepel te laten verlopen. Gaat u emigreren binnen Europa dan kunt u veel bruikbare informatie vinden op de websites van de EU.

 

Een DigiD aanvragen voordat u emigreert

De DigiD is noodzakelijk om allerlei dingen met de Nederlandse overheid te regelen, bijvoorbeeld met de Belastingdienst. U kunt de DigiD alleen aanvragen als u staat ingeschreven in Nederland. Zorg er daarom voor dat uw DigiD actief is voordat u verhuist naar het buitenland.

 

Belasting, pensioenen en zorgverzekering

Wat u exact moet regelen rondom belasting en emigreren kunt u terugvinden op de website van de Belastingdienst. Alles rondom het regelen van de zorgverzekering kunt u teruglezen op de website van het Zorginstituut Nederland. Vraag ook bij uw pensioenfonds wat u met hen moet regelen rondom uw pensioen.



 

Uitkeringen

Heeft u een uitkering en gaat u emigreren, dan moet u het UWV of de Sociale Verzekeringsbank (SVB) daarvan op de hoogte stellen. Soms kunt u uw uitkering meenemen naar het buitenland. Er kunnen speciale regels van toepassingen zijn, neem dus voor vertrek op met de uitkeringsinstantie, zodat u niet voor verrassingen komt te staan.

 

Legaliseer belangrijke documenten

Instanties in het nieuwe land kunnen om bepaalde documenten vragen. Denk u bijvoorbeeld aan een huwelijksakte of een geboorteakte. Een officieel Nederlands document is namelijk niet automatisch in uw nieuwe thuisland bruikbaar. Door legalisatie zijn de documenten ook in het buitenland geldig.

 

Neem een diplomabeschrijving mee

Wilt u uw diploma gebruiken in het buitenland, dan kunt u op de website van Nuffic een diplomabeschrijving meenemen. Deze geeft informatie over de Nederlandse opleiding en het diploma. U kunt deze informatie gebruiken voor uw nieuwe werk, bij overheidsinstanties of een onderwijsinstituut. Soms is deze beschrijving niet voldoende, dan zal u het diploma in het nieuwe land moeten laten erkennen.

 

Studieschuld aflossen na emigratie

Ook wanneer u emigreert gaat het aflossen van uw studieschuld door. Alle informatie rond het aflossen van uw studieschuld vanuit het buitenland kunt u terugvinden op de website van DUO.

 

Wat moet er met uw inboedel gebeuren?

Wellicht wilt of kunt u niet uw hele inboedel verhuizen naar het buitenland. Bedenkt dus goed welke zaken er mee mogen en wat er achter moet blijven. Vraag daarom ruim op tijd een offerte aan voor het vervoer van uw inboedel naar het buitenland.